Питання із виплатою субсидій й досі актуальне, адже платіжки за комунальні послуги приходять із вражаючими цифрами, і не кожному по кишені сплатити за них у повному обсязі. За роз’ясненнями ми звернулись до начальника управління соціального захисту населення райдержадміністрації Л.В. Знахарук.
– Ларисо Вікторівно, як наразі проходить нарахування субсидій?
– Із початком опалювального сезону склалася непроста ситуація із виплатою субсидій, адже прогнозувалося, що перерахунки здійснюватимуться автоматично. Однак, не так сталося, як гадалося, і на це є декілька причин. По-перше, це технічні причини: Міністерством соцполітики була розроблена нова програма «Житлові субсидії» (до цього працювала програма «Наш дім») для оформлення субсидій, і нам довелося усі дані із попередньої програми вручну переносити у нову. А якщо врахувати ще й відсутність кваліфікованого програміста, то задача виявилася надскладною.
По-друге, це значне збільшення кількості бажаючих отримати субсидію. Субсидіювання розпочалося ще у 1995 році і на той час кількість людей, які її оформляли, сягала 500 осіб. На початок минулого року ця цифра виросла до 3500, а на сьогоднішній день вона складає майже 7000 заяв та декларацій. Штат працівників залишився той самий – лише три спеціалісти управління проводять оформлення субсидій. Це призвело до колосального напливу людей та нескінченних черг. Сьогодні ми побудували свою роботу так, щоб люди для оформлення субсидій попередньо записувались і спеціалісти управління визначають дату, коли особа може прийти і обов’язково буде прийнята. За день приймається 40-50 осіб. Два спеціаліста управління займаються прийомом громадян, що мешкають у місті, один – працює із документами із сільських рад.
– Які види субсидій існують?
– Сьогодні нараховуються два види субсидій – субсидія на комунальні послуги (газо-, електро-, водопостачання тощо) та субсидія на пічне опалення (вугілля, скраплений балонний газ).
– Чи впливає дата подачі заяви та декларації на період нарахування субсидії?
– Відповідно до нещодавно внесених змін до Постанови КМУ, якщо людина звернулась до 31 грудня для оформлення субсидії, то вона розраховуватиметься з початку опалювального сезону. Тим, хто прийшов у січні – виплати розпочнуться із місяця подачі заяви. Хочу також наголосити, що мешканці сільської місцевості подають заяву і декларацію у сільські ради, соціальним працівникам, або висилають поштою на управління соціального захисту населення. Містяни ж можуть залишити його в будь-якому кабінеті управління.
– Велика кількість людей, які отримують повідомлення про вже розраховані субсидії, не задоволені її розміром, з чим це пов’язано?
– Так, дійсно, така тенденція спостерігається. Особливо, це стосується тих, хто в минулому році вже оформляв субсидію. Так, до травня 2016 року норма споживання газу на опалення одного квадратного метру житлової площі складала 7 куб. м, а з 1 травня 2016 (відповідно до постанови КМУ) – 5,5 куб. м; на газову плиту норма на одну особу була 9 куб. м, а з травня 2016 року – 7,1 куб. м. От і виходить, що розмір призначеної субсидії менший, ніж у попередньому році.
– Чи є привілеї для одиноких людей, які перебувають у складних життєвих обставинах?
– До управління звертається чимала кількість одиноких людей похилого віку, які мають більшу площу житла, ніж передбачена для виплати субсидії норма, яка складає на домогосподарство 48,87 кв. м (13,65 кв. м +додатково 35,22 кв. м). Наприклад, людина проживає у будинку, який налічує 70 кв. м. Ми розраховуємо субсидію, відповідно до соціальної норми – 48,87. Тобто, людина фактично не відчуває зменшення суми оплати при призначенні субсидії, маючи при цьому скрутне матеріальне становище. Для цього, при райдержадміністрації створена координаційна рада, яка розглядає такі випадки і, враховуючи усі надані докази, приймає рішення про додаткове підвищення норми ще на 13,65 кв. м, після чого розраховується субсидія.
– Які ще складності виникають під час призначення субсидій?
– Актуальним є питання щодо нарахування субсидій на електропостачання, особливо це стосується жителів Лиманського, де відсутнє централізоване опалення. Основна маса жителів селища, що проживають у багатоповерхівках, опалюють приміщення електрокамінами і вважають, що у них електроопалення. Це не так. Електроопалення – це коли в наявності є проект, спеціальний акт РЕМу, в якому вказана відповідність усім технічним нормам внутрішньобудинкової та зовнішньої електромережі тощо. На електроопалення норми – 3600 кВт на місяць, а якщо ти просто опалюєш каміном, то сплачуєш за лічильником, відповідно до розрахованого тарифу та норм, що даються на світло.
Чимало питань виникає у мешканців багатоповерхівок Роздільної, де централізоване опалення і встановлені теплові лічильники, по яких вираховуються гігакалорії. Причиною невдоволень тутешніх мешканців є те, що рахунок за сплату опалення приходить на більшу суму, ніж призначена субсидія по нормі. Наприклад, сім’я складається із двох осіб, норма по якій ми нараховуємо субсидію, – 62,52 кв. м, а опалювальна площа складає 70 кв. м. І різниця у 7,48 сплачується 100 %. А на сьогодні сума за 1 Гкал складає 1494 грн, що дуже складно сплачувати як пенсіонерам, так і працюючим.
– А якщо людина не працює, вона отримує ще більший розмір субсидій?
– Відповідно до Постанови КМУ, безробітній людині працюючого віку автоматично ставиться два прожиткових мінімуму. Адже людина за щось живе, отримуючи заробітну плату у конвертах, не сплачуючи податків. Тому постановою визначено такий розмір. Щодо підприємців, при нарахуванні їм субсидій враховуються різні нюанси, починаючи від обраної системи оподаткування, отримання чи неотримання доходів, інших соціальних допомог тощо. По кожній особі, яка подала заяву та декларацію, потрібен індивідуальний підхід, для врахування усіх моментів, критеріїв, що займає чимало часу.
– Якою нормативно-правовою базою керуєтесь Ви у своїй роботі?
– Управління керується Постановами КМУ № 848 від 21 жовтня 1995 р. “Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива”, № 409 від 6 серпня 2014 р. “Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування”, в яких чітко розписані різні ситуації та вказані усі норми по субсидіях. З постановами можуть ознайомитись усі бажаючі, для визначення саме їх критеріїв, що неабияк полегшило б роботу управління.
– Чи існують на базі управління телефони для довідок?
– Як я вже говорила, питаннями нарахування субсидій займається три спеціалісти, які ведуть прийом громадян у понеділок, вівторок та п’ятницю. В інші дні – середа, четвер – проводиться прийом представників сільських рад, які піклуються про своїх жителів. Водночас, кожний бажаючий отримати субсидію може попередньо записатися на прийом за номером 3-28-04.
– Яке на сьогодні матеріально-технічне забезпечення управління?
– Враховуючи і без того, чималу кількість складнощів, матеріально-технічне забезпечення є одним із значних важелів якісного надання послуг. Так, минулого року була прийнята Програма сприяння функціонуванню управління соціального захисту населення райдержадміністрації на 2016-2017 роки, якою у 2016 році було передбачено та освоєно 81 тис. грн. За ці кошти було придбано оргтехніку, закуплено перфорований папір та конверти, що значно полегшило роботу управління.
Завдячую за надану підтримку та сприяння у даному питанні районній раді, депутатському корпусу та начальнику фінансового управління РДА О.О. Колодєєвій. Сподіваюсь на подальшу співпрацю із різними гілками влади та порозуміння з боку громадян, що оформлюють субсидії.
Увага! Райдержадміністрацією для швидкого реагування на проблеми, які виникають у сфері соціального захисту населення, відкрито «пряму телефонну лінію» за номером (048-53) 3-11-08. Жителі району можуть безпосередньо звернутися до влади та отримати відповідь в установлені законом терміни.
Наталя БУКОВСЬКА.